Skip to main content

PSOAS – DE SPIER VAN JE ZIEL

Diep in je lichaam ligt de psoas. Dit is de spiergroep die de verbinding vormt tussen je boven- en onderlichaam. De psoas spier loopt van de binnenkant van je bovenbenen, door je bekken langs je onderrug. Daar hecht de spier zich aan het diafragma. Samen met de kaakspieren is het één van de sterkte spieren in ons lichaam. De psoas is gekoppeld aan de autonome reactie van je lichaam op stress en wordt ook wel de ‘spier van de ziel’ genoemd.

Hoe voel je je als deze spier gespannen is?

En hoe wanneer deze ontspannen is?

Een gespannen psoas kan verschillende klachten geven. Pijn in de liezen is een veel voorkomende klacht, wat door veel zitten vaak erger wordt omdat dit de psoas langdurig in een korte en gespannen staat houdt. Omdat de psoas zich langs de onderrug beweegt en zich aan het diafragma hecht, geeft spanning in de psoas vaak ook onderrug klachten. De verbinding met het diafragma zorgt ervoor dat de psoas ook invloed heeft op de ademhaling en omgekeerd. Hoog in de borst ademen en spanning in het diafragma gaan dan ook vaak samen met spanning in de psoas.

Daarnaast kan chronische spanning in de psoas zorgen voor klachten rondom het bekken en de heupen. Dit zijn complexe structuren waar veel gewrichten, pezen en spieren samenkomen. Een onbalans in een sterke spier zoals de psoas, beïnvloedt het hele gebied en de balans tussen deze verschillende structuren.

Hoe kun je goed voor je psoas zorgen?

Er zijn verschillende oefeningen die je kunt doen die helpen de psoas te stretchen en te ontspannen. Je kunt hierbij denken aan verschillende yoga-oefeningen waarbij je de voorkant van het lichaam, met name de liezen, stretcht. Een lunge, laag of hoog, waarbij je niet in je heupen gaat hangen maar je core aangespannen houdt en je borst boven je heupen houdt geeft een goede stretch.

Belangrijker dan specifieke oefeningen is echter dat je ziet dat spanning in de psoas niet een probleem is dat in een isolement ontstaat, maar te maken heeft met de mate van stress die je bewust of onbewust ervaart. Dus het heeft te maken met je leefstijl. Met aanpassingen daarin kan je naast de symptomen, ook de oorzaak aanpakken.

TIPS

  • Zorg dat je niet te lang zit. Onderbreek werkdagen achter de laptop met ieder uur een paar minuten wandelen. Maak daarnaast regelmatig een langere wandeling waarbij je bewust je core licht aanspant en ook je bilspieren aanspreekt tijdens het lopen.
  • Wees je bewust van je ademhaling. Spanning in de psoas kan spanning geven in het diafragma en daarmee de ademhaling oppervlakkiger maken. Een diepe diafragma ademhaling helpt de psoas te ontspannen.
  • Geef uiting aan je emoties. Maak van je hart geen moordkuil. Uit je niet alleen verbaal, maar ook via je lichaam. Even de muziek hard aanzetten en dansen alsof niemand kijkt, of juist wel! Dan kan een hoop opgebouwde spanning opruimen en daarmee je psoas ontspannen.
  • Doe wat yoga oefeningen. Bij voorkeur oefeningen die niet al te passief zijn en je ook helpen de structuren rondom je psoas te versterken en niet enkel te stretchen. Combinatie met wat krachttraining is dan ook een goed idee.

* Fragment uit: holistik.nl/psoas